søndag 28. september 2008





Bruk av tankekart eller begrepskart i skolen.


Jeg har prøvd ut begge programmene nå, og har allerede en soleklar favoritt.


Klarte å laste ned Free Mind før vi gikk igang med å lage avis, men etter litt forsiktig utprøving var jeg ikke noe klokere. Det var ganske enkelt ikke særlig enkelt å komme igang med det. Først etter at avisen vår var nesten ferdig, klarte jeg ålaste ned Cmap. Testet det ut samme kveld og var igang med et brukbart tanke/begrepskart med en gang. Ble umiddelbart begeistret over hvor brukervennlig det er. Som kontaktlærer i skolen for 14 elever på 6. trinn, hvor 4 har egen pc (av ulike årsaker), så jeg straks at dette er noe de kan dra nytte av. jeg kommer til å få lastet det ned på maskinene deres, og alle andre elevmaskiner vi har på vårt trinn, så snart det lar seg gjøre. I tillegg har vi jobbet med tankekart som studieteknikk i flere fag, og kommer til å fortsette med det. Vi leser hovedoverskrifter, og ulike lag med underoverskrifter inn i tankekart når vi leser fagstoff . For elevene er brukervennlighet utrolig viktig. Spesielt på barnetrinnet mener jeg Cmap er det soleklare valget


4 kommentarer:

Eirik sa...

Hei! Jeg er helt enig med at Cmap er bedre enn FreeMind. Jeg synes det var veldig lett å bruke.

Rudi sa...

Så flink du er! Har brukt ScreenHunter og greier... Flinkeste jenta i klassen. Synes også at dette er et brukervenlig verktøy for elever helt nede på mellomtrinnet. Utfordringen er å få de elevene som har datamaskin som hjelpemiddel til å bruke det på en hensiktsmessig måte.
Nå er du i gang!!

Thomas sa...

Godt og nyttig arbeid med utprøving av Cmap. Jeg registrerer at dette programmet seiler opp som tankekart-favoritten, først og fremst på grunn av brukervennlighet.
Kunne du tenke deg å vise bruken av det på neste samling, eventuelt sammen med en annen student?

kristin sa...

Jeg tror jeg kan klare å vise det frem - gjerne sammen med noen... Jeg prøver å bruke det som oversiktskart når jeg leser - skriver inn kapitteltitlene og henger på noen stikkord og notater...