tirsdag 14. oktober 2008

Spriket mellom teorien og den virkelig verden

Jeg er frustrert. Ja, det er ikke første gang jeg som lærer har vært det i forbindelse med datamaskinener på skolen. Virkeligheten er aldri som teorien.
Vi jobber mye med ulike studieteknikker i 6. og har allerede brukt tankekart på flere måter. Jeg prøvde å installere et program på en av skolens stasjonære elevmaskiner og lærte at det er det bare administrator som får gjøre. Så tok jeg kontakt med administrator og ba om å få lastet ned Cmap og Amis (et program som leser lydbøker), på trinnets to maskiner og 3 grupperomsmaskiner. Det er nå mer enn 3 uker siden. Jeg får beskjed om at det skjer når det blir tid til det..?
Som lærer i barneskolen har man ikke tid - det er noe man må ta seg, og gjerne på ettermiddagene.
I mellomtiden har våre spesialelever fått det på sine maskiner - de aller fleste i alle fall. Så er det ikke halvgærnt alikevel.
Som lærer i barneskolen - i den virkelig verden og ikke i teorien - må man ikke være for utålmodig. Vi vet at ting tar tid. Vi vet også at vi må slite med gammelt og utrangert utstyr i mang år fremover og at ikt-ansvarlig har en alt for liten post i forhold til behovet.
På årets foreldremøter sto rektor og inspektør forran foreldrene og fortalte at vi var kommet forbi den tiden i utvikling hvor utstyret hemmet oss mer enn det var til nytte. Da 6. trinnet skulle ha foreldremøte var det ingen som hadde administrator-tilgang på prosjektoren. Vi måtte gi opp og ty til overheadprosjektoren. Kanskje er ikke baloptikomet fullstendig historie heller..

2 kommentarer:

Thomas sa...

En meget god tekst med gode eksempler på hvordan manglende administratorrettigheter hindrer god IKT-bruk. Hvorfor er ikke du administrator på dine maskiner?

trfnn sa...

Ja, her beskriver du egentlig akkurat det samme som jeg har beskrevet i min blogg, bare at min handler om portefølje og digitale mapper.

Tidspresset er for stort, kravene er for høye og ting som ikke fungerer fungerer ikke. Kanskje skulle man bare ta fram de gamle lærebøkene fra 30-tallet.

Jeg gjør det i min blogg til en hovedak at vi må velge ut noe: Uteskole, foreldresamtaler, svømmebasseng....

Trist.

Håper lærerutdanninga etterhvert blir i stand til å ta virkeligheten innover seg, og utdanne mennesker til den reelle skolehverdagen og ikke den ideelle.